فرهنگ مبارك در جهانبينى « عرفان امامان آسمانى » تحت تربيت رهبران آسمانى
مىدانيد كه هدف شارع مقدّس اسلام از بنياد روزه، تنها يك عبادت خشك و ظاهرى نبوده و مقصود حقتعالى از چنين قانونى، تكامل بشر و تسريع در سعادت دنيوى و اُخروى اين موجود ممتاز مىباشد و چنانچه مسلمانى به اساس تشكيلات درونى صيام، بىتوجّه باشد، نصيب چندانى از عبادت خود نمىبَرد و از سازندگى روح و اخلاق خويش محروم خواهد ماند و لذا همواره از سوى مسؤولين دين حنيف، توصيه شده تا نهايت بهرهورى معنوى از ايّام و ليالى رمضان بشود و خُلق و خوى آلوده را در كوثر شهراللَّه الاكبر، تطهير سازيم و فطر را در فطرت اوّليه بيابيم تا قابليّت همسفر شدن با اوليا را پيدا نماييم و خصوصاً در دهه ميانه ماه رحمت، تلاشها را در خودسازى و تزكيه بالا ببريم و ايادى بيگانه را از قلب و فكرمان دفع كنيم.
ما اگر به رمضان به همان چشمى نگاه نماييم كه چهارده نور پاك و برگزيده مىنگريستند ، هرگز نياز به حضور در پاى سفره اجانب پيدا نمىكرديم و تمدّن جهانخواران را دنبال نمىنموديم و مفلوك فرآوردههاى شرق و غرب نمىگشتيم. آرى ؛ پيام روزه ، تنها امساك از خوردن و آشاميدن نيست كه مرتاضان هندى نيز روزهاى متمادى از نيازهاى نفسانى، امتناع مىكنند و يا گرسنگان آفريقايى كه چيزى براى خوردن نمىيابند . پس مهمتر از ترسيم ظاهرى موجود، تعهّدات بزرگترى منظور گشته تا اين اشرف مخلوق را از فرو رفتن در پستيها و رذايل حفظ كند و سينهاش را براى جذب اسرار غيبى آماده نمايد كه انسان براى پرشهاى فوقانى آفريده شده نه براى خيزشهاى حيوانى و مىبايست اين ماه را بسان دانشگاهى در تربيت و پرورش خود بدانيم كه در لحظهلحظههايش فرازهاى لاهوتى، متبلور بوده و انوار ايزدى، ساطع است و تو اى روزهدار، اگر رمضان را بهار عشق و ايثار بدانى، در اقيانوس فيوضات سرمدى غوطهور خواهى شد و از مجلّدات مادّى خارج مىگردى و چون آتشفشانى بر تارك تاريخ معاصر مىدرخشى و نظامات جاهلى را از فعّاليتهاى جهانى باز مىدارى كه در فقرهاى از دعاهاى اين ماه مىخوانى:
بار پروردگارا ؛ مرا از مفاسد و معايب رايج در جامعه، حفظ فرما و تزئينات فريبنده اهريمنى را برايم بىرنگ نما و ارزشهاى جبروتى را جايگزين ضدّ ارزشهاى حاكم بر دنيا فرما و مقاومت مرا در برابر جاذبههاى كاذب جارى در اجتماع، زياد گردان و از بىآبرويى در شبهاى عظيم قدر، مصون دار و قلبم را فرودگاه سفينههاى ملكوتى فرما و از مصاحبت با دشمنان دوستنما دورم كن و رابطهام را با وَليّت، اصلاح نما تا لياقت شرفيابى به محضرش را بيابم و ذهنيّاتم را گيرنده امواج صوتى و تصويرى نااهلان قرار مده و اعضاى بدنم را از اشتغالات ناروا دور گردان و بين من و تحريكات شيطانى، سدّ محكمى بنا فرما تا هرگز به دام خنّاسان رجيم نيفتم و قُرب تو را از دست ندهم و غيبت سنگين مولايم را با عنايات بىكرانت آسان فرما تا اين ساعات حسّاس پايانى را به خير گذرانم و از آقايم دور نشوم.
مىدانيد كه هدف شارع مقدّس اسلام از بنياد روزه، تنها يك عبادت خشك و ظاهرى نبوده و مقصود حقتعالى از چنين قانونى، تكامل بشر و تسريع در سعادت دنيوى و اُخروى اين موجود ممتاز مىباشد و چنانچه مسلمانى به اساس تشكيلات درونى صيام، بىتوجّه باشد، نصيب چندانى از عبادت خود نمىبَرد و از سازندگى روح و اخلاق خويش محروم خواهد ماند و لذا همواره از سوى مسؤولين دين حنيف، توصيه شده تا نهايت بهرهورى معنوى از ايّام و ليالى رمضان بشود و خُلق و خوى آلوده را در كوثر شهراللَّه الاكبر، تطهير سازيم و فطر را در فطرت اوّليه بيابيم تا قابليّت همسفر شدن با اوليا را پيدا نماييم و خصوصاً در دهه ميانه ماه رحمت، تلاشها را در خودسازى و تزكيه بالا ببريم و ايادى بيگانه را از قلب و فكرمان دفع كنيم.
ما اگر به رمضان به همان چشمى نگاه نماييم كه چهارده نور پاك و برگزيده مىنگريستند ، هرگز نياز به حضور در پاى سفره اجانب پيدا نمىكرديم و تمدّن جهانخواران را دنبال نمىنموديم و مفلوك فرآوردههاى شرق و غرب نمىگشتيم. آرى ؛ پيام روزه ، تنها امساك از خوردن و آشاميدن نيست كه مرتاضان هندى نيز روزهاى متمادى از نيازهاى نفسانى، امتناع مىكنند و يا گرسنگان آفريقايى كه چيزى براى خوردن نمىيابند . پس مهمتر از ترسيم ظاهرى موجود، تعهّدات بزرگترى منظور گشته تا اين اشرف مخلوق را از فرو رفتن در پستيها و رذايل حفظ كند و سينهاش را براى جذب اسرار غيبى آماده نمايد كه انسان براى پرشهاى فوقانى آفريده شده نه براى خيزشهاى حيوانى و مىبايست اين ماه را بسان دانشگاهى در تربيت و پرورش خود بدانيم كه در لحظهلحظههايش فرازهاى لاهوتى، متبلور بوده و انوار ايزدى، ساطع است و تو اى روزهدار، اگر رمضان را بهار عشق و ايثار بدانى، در اقيانوس فيوضات سرمدى غوطهور خواهى شد و از مجلّدات مادّى خارج مىگردى و چون آتشفشانى بر تارك تاريخ معاصر مىدرخشى و نظامات جاهلى را از فعّاليتهاى جهانى باز مىدارى كه در فقرهاى از دعاهاى اين ماه مىخوانى:
بار پروردگارا ؛ مرا از مفاسد و معايب رايج در جامعه، حفظ فرما و تزئينات فريبنده اهريمنى را برايم بىرنگ نما و ارزشهاى جبروتى را جايگزين ضدّ ارزشهاى حاكم بر دنيا فرما و مقاومت مرا در برابر جاذبههاى كاذب جارى در اجتماع، زياد گردان و از بىآبرويى در شبهاى عظيم قدر، مصون دار و قلبم را فرودگاه سفينههاى ملكوتى فرما و از مصاحبت با دشمنان دوستنما دورم كن و رابطهام را با وَليّت، اصلاح نما تا لياقت شرفيابى به محضرش را بيابم و ذهنيّاتم را گيرنده امواج صوتى و تصويرى نااهلان قرار مده و اعضاى بدنم را از اشتغالات ناروا دور گردان و بين من و تحريكات شيطانى، سدّ محكمى بنا فرما تا هرگز به دام خنّاسان رجيم نيفتم و قُرب تو را از دست ندهم و غيبت سنگين مولايم را با عنايات بىكرانت آسان فرما تا اين ساعات حسّاس پايانى را به خير گذرانم و از آقايم دور نشوم.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر